תרבות השפע – טוב או רע לאהבה?

באינסטינקט התרבותי שלנו היום אנחנו שואפים לשפע כקונספט חיים. אוכל, בגדים, מכוניות, תכשיטים וכל דבר אחר שתרבות הצריכה כוללת. באמונה שלנו, שפע שווה אושר. האמנם?

למה יש סביבנו כל כך הרבה אנשים שופעים אך אומללים? כאלה שלמרות הכל יש להם ריקנות בלב.

הסיבה היא שהתרגלנו שבלחיצת כפתור מגיע שליח עד הבית עם כל מה שנרצה כמעט, אבל עדיין לא הומצא הסטארט-אפ שיביא לנו עד הבית את האהבה שתרעיד לנו את הלב, תפרוק את הכאב, בשלווה.

פרדוקס הבחירה

מצאו פטנט. הבינו שאנשים יש מלא ואנשים רוצים אהבה. אין בעיה. נסדר לכם ״סופר״ וירטואלי שבו יש מגוון בלתי נגמר של מוצרים אנושיים שמחפשים אהבה. בלחיצת כפתור אתם יכולים לבחור אם המוצר הזה מוצא חן בעיניכם או לא. אתרים שלמים שבהם נמצאים מחסנים מלאים באנשים שרוצים לסחור באהבה.

והשיטה הזו הופכת את הקונים הפוטנציאלים לעצלנים, תובעניים, חסרי סבלנות והכי נורא, לא מסוגלים להיות מרוצים. למה? כי השפע מייצר את פרדוקס הבחירה. כמה שיש יותר, רמת הציפיות שלנו עולה וגם תמיד הספק שיכולה להיות אופציה יותר טובה, יותר מתאימה.

שטוחים כמו הבייגלה

אנשים הם לא מוצרים. אין להם מפרט טכני מדויק והוראות הפעלה. אבל השיטה והשפע בעולם האפליקציות הופך אותם לרשומה באתר, ממש כמו באמזון. עטופים בתמונות ׳לוגו׳ ופרופיל ששואף לעשות יחסי ציבור טובים (ובהרבה מהמקרים מפספס) הופכים אנשים לשטוחים ממש כמו הבייגלה..

איך אפשר להחליט מנקודת פתיחה של בייגלה שזה יכול להוביל למערכת יחסים משמעותית? אי אפשר. זה הימור. פעמים רבות קורה שמתקדמים לשיחת הטלפון או למפגש פנים מול פנים ומגלים שזה ממש לא מה שקיווינו וחשבנו שיהיה. זה מייאש ומתסכל.

השפע גורם לנו להיות פחות מרוצים

אבל זה העולם ולעיתים, כמו בהימור, זה כן מתאים וכן ״מתיישב לנו טוב״ למרות תהליך הסינון הראשוני המאוד שטוח. ובכל זאת, פעמים רבות אנחנו מחליטים לא להמשיך. למה? הסיבה היא שאנחנו כל כך מסוממים מעידן האפשרויות הבלתי מוגבלות ושלל המבחר והשפע שאנחנו לא מסוגלים לראות גם כשמשהו מתאים לנו מופיע מול העיניים. החוויה מסמנת לנו שפגשנו במשהו ״טוב״, אבל אנחנו לא מצליחים להחזיק את הרושם הזה ולהתקדם אתו. האוטומט בראש אצלנו שמחובר לקונספט השפע ומגוון האפשרויות, גורם לנו להבחין במה שלא מוצא חן בעינינו. במקום להתמקד במה שנראה לנו חיובי. ואנחנו מסתובבים עם הרגשה של לא מרוצים. לא מסופקים.

אשליית השפע

תהליך בניית קשר בינאישי ובפרט קשר זוגי מצריך זמן להתבונן באחר, להסתכל מעבר לשטוח ולהחזיר לאדם שמופיע מולך את ממד האנושיות שאבדה על המדף הווירטואלי. להיות מודעים שכולנו נגועים באשליית השפע, אבל כשזה מגיע לאנשים, כל אחד ואחת מאתנו הוא עולם ומלואו.

אם נבחר לתת צ׳אנס אמיתי לזה או זו שיופיעו מולנו ונשקיט את רעשי התניית הדבר הבא המחכה לנו מעבר לפינה, נצליח להבחין בהזדמנות שעשויה להתאים לנו ולהוביל אותנו לאהבה ולאושר שאנחנו מחפשים.

 

תרבות השפע – טוב או רע לאהבה?
שתף ב :